آیا شما هم رویای راه اندازی کسب و کار را از کودکی داشتهاید؟ کسب و کاری که خودتان از ایده تا اجرا آن را عملی کنید؟ آیا دوست دارید شما هم رئیس یک شرکت شوید که خودتان آن را ساختهاید؟ چقدر حس میکنید که میتوانید یک کارآفرین موفق شوید؟ روحیه رهبری و اعتماد به نفس شکست خوردن را دارید؟ گامهای لازم از ایده تا اجرای یک کسب و کار را میدانید؟
همه کسب و کارها برای موفقیت نیاز به یک نقشه دارند و هر چیز کوچکی میتواند تاثیر بسیار زیادی در موفقی آن تجارت یا کسب و کار داشته باشد. برای موفقیت هر کاری، دنیایی از برنامه ریزی با جزئیات شگفت انگیزی وجود دارد که صاحب کسب و کار باید آن را طی کند. اگر شما هم ایدهای برای راه اندازی سایت یا یک کسب و کار را دارید یا آرزو میکنید که کاش از پشت میز کارمندی خود بلند شده و کاری برای خودتان دست و پا کنید که صاحبش باشید،
ارزیابی تصمیم
اساسا شروع یک کسب و کار میتواند زندگی شما را برای همیشه تغییر دهید. این تنها یک قدم بزرگ برای پیشرفت نیست بلکه شیرجه زدن و پریدن به دل یک ماجراجویی بزرگ است. یک ضرب المثل قدیمی هست که میگوید: تا در آب نیوفتی شنا کردن را یاد نمیگیری.
شروع یک کسب و کار هم دقیقا مانند شیرجه زدن در استخر است. برای موفقیت یک کسب و کار شما باید وقت و هزینه زیادی سرمایه گذاری کنید. بنابراین بهتر است با این واقعیت رو به رو شوید که در این راه تنها نبوده و رقیبان زیادی دارید.
شکل گیری ایده تجارت
این که شما نسبت به بازاری که قصد راه اندازی کسب و کار و فعالیت در آن را دارید، آگاه باشید، نکته بسیار مهمی است. اگر قبل از یادگیری شنا در قسمت عمیق استخر شیرجه بزنید حتما غرق خواهید شد یا کسی باید شما را نجات دهد، بهتر است شنا کردن را از قسمتهای کم عمق شروع کنید و بعد کم کم وارد قسمتهای دیگر شوید.
راه اندازی کسب و کار با یک ایده شروع میشود و قبل از انجام هر کاری باید این ایده به صورت کامل شکل بگیرد.
انجام تحقیقات بازاری و میدانی
آیا میدانید که 42 درصد از مشاغل به دلیل عدم نیاز بازار به آنها با شکست رو به رو میشوند؟ برای جلوگیری از تبدیل شدن به این 42 درصد باید اطمینان حاصل کنید که ایده شما توانایی موفقیت دارد. جای دقیق کسب و کار خود در بازار تجارت را مشخص کنید. تحقیقات در مورد بازار کسب و کارتان از مشتریان بالقوه تا رقیبان شما را شامل میشود. برای شروع میتوانید از موتورهای جستجو مانند گوگل استفاده کنید اما اگر قصد دارید تحقیقات کاملی انجام دهید بهتر است با افراد و مشتریان بازار هدف صحبت کنید.
طراحی برنامه تجاری
بعد از تعیین هدف و بررسی بازار کسب و کار خود، به چیزی که میخواهید انجام دهید فکر کرده و جزئیات آن را واقع بینانه تصور کنید. یک برنامه تجاری برای سازماندهی و سادهکردن ایدههایی که دارید بسازید. این ایده میتواند نه تنها برای جذب شرکا و سرمایه گذاران و بانکها برای تشویق سرمایه گذاری در کسب و کار شما جذاب باشد، بلکه به شما کمک میکند تا درک کنید که این آغاز واقع گرایانهایی از تصورات شما است. برای طراحی برنامه تجاری خود میتوانید کارهای زیر را انجام دهید:
- خلاصهای از برنامه تجاری خود بنویسید: این خلاصه باید مفهوم کسب و کار شما را برساند. اگر قصد جذب سرمایه گذار برای کارتان را دارید، سعی کنید این خلاصه بیش از یک دقیقه طول نکشد.
- تحلیل صنعت : بهترین روش برای ساده کردن این مفهوم، رسمی کردن تحقیقات میدانی و بازاری شما از کسب و کارتان است. در اینجا شما خود و دیگران را باید قانع کنید که بازار هدف شما چقدر بزرگ است و انتظار میرود با کاری که میکنید چقدر تغییر ایجاد شود؟ رقبای شما چه کسانی هستند و ضعف اصلی آنها چیست
- تحلیل مشتری : مخاطب و مشتریان هدف شما چه کسانی هستند و چطور میخواهید آنها را جذب کنید؟ در این مورد باید بسیار واقع بین و خاص باشید.
- برنامه عملیاتی : بر اساس چه روندی میخواهید کار خود را پیش ببرید؟ آیا جدول زمانی مشخصی دارد؟ برای رسیدن به هدف خود به چه مواردی نیاز دارید؟
- پیش بینیهای مالی: برای شروع کار به چه میزان هزینهای نیاز دارید؟ بعد از چه مدت کسب و کار شما به سوددهی خواهد رسید؟ آیا نیاز به سرمایه گذار و شریک دارید؟
دریافت بازخورد و نظرات
حالا که با داشتن برنامه ریزی و دانستن این که چه هدفی دارید، باید اعتماد به نفسی خوبی داشته باشید. بهتر است برنامه خود را یک بار از اول دوباره مرور کنید تا بعدها حسرت اشتباهاتی که میتوانستید آنها را در ابتدا جبران کنید، نخورید.
صرف نظر از ارائه خدمات یا محصولی که قصد فروشش را دارید، برنامه خود را با دوستان و سایر افرادی که میدانید در زمینه کسب و کار شما اطلاعات خوبی دارند به اشتراک بگذارید. دوستان شما اولین مشتریانتان هستند پس میتوانند از دید یک مشتری ایرادهایی که دارید را رفع کنند. از آنها بخواهید کاملا صادقانه نظرات خود را بگویند و بیشتر از نقد مثبت از انتقادا منفی و موثر آنها استقبال کنید.
زمانی که ذهن شما درگیر یک مسئله است شاید نقاط ضعفی را که دیگران میبینند، نبینید بنابراین از نظرات منفی آنها نیز استقبال کنید. حتی اگر دوستی دارید که نمیخواهد شما را ناراحت کند، از او بخواهید که روی کاغذی به صورت ناشناس آن مشکل یا انتقاد را بگویید. از نظرات دیگران برای بهبود برنامه تجاری خود استفاده کنید.
انتخاب نام تجاری
بعد از بررسی همه موارد، وقتی به این نتیجه رسیدید که راه اندازی کسب و کارتان ارزش وقت و هزینه را دارد و شما برای هر چیزی آماده هستید. وقت نام گذاری کسب و کارتان میشود. شاید نام گذاری کسب و کار اولین قدم برای تحقق رویای تان باشد و اسمی است که شما دیگر نمیتوانید آن را تغییر دهید زیرا همه کسب و کار شما را با این نام خواهند شناخت. بهتر است نامی در خور و مناسب با بازار کسب و کارتان انتخاب کنید که به اندازه کافی خاص و ساده باشد. اسمی که به راحتی سر زبان بوده و بتواند بین مردم شناخته شود. علاوه بر این نام تجاری شما باید بخشی از شخصیت و ماهیت کاریتان را نیز نشان دهد.
۷. انتخاب یک ساختار تجاری
شما میتوانید نام تجاری خود را تحت عناوینی مانند : شراکتی، مالکیت، شرکت یا همکاری و کمپانی اختصاصی انتخاب کنید. تصمیم گیری این که کسب و کار شما جزء کدام شاخه قرار میگیرد به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله این که کسب و کارتان شراکتی باشد یا زمینه فعالیت شما با انتخاب چنین شاخههایی مطابقت دارد یا خیر. از دیگر عوامل تعیین ساختار تجاری هزینههای مالی، مسئولیت شخصی و الزاماتی که برای ثبت نام مشاغل وجود دارد است. به عنوان مثال مالکیت شخصی سادهترین پرونده برای ثبت است اما بیشترین مسئولیت شخصی را به دنبال دارد. کمپانیهای اختصاصی که اغلب چندین شریک دارند شما را از بدهیهای شخصی خلاص کرده اما باید مالیات زیادی را پرداخت کنید.
در ساختن مشاغل کوچک فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارد که باید آنها را بررسی کنید و صرف نظر از هرکدام میتواند باعث از بین رفتن کسب و کارتان شود.
رسمی کردن کسب و کار
بسیار مهم است که قبل از شروع هرگونه فعالیت تجاری، اسناد و مراحل قانونی شروع کسب و کار را طی کنید. در صورتی که بدون مجوز یا پروانه کسب شروع به کار کنید خیلی زود دچار مشکلات قضایی خواهید شد که گاهی منجر به بسته شدن شرکت یا کسب و کارتان میشود. در بهترین حالت اگر بدون طی کردن مراحل قانونی شروع به کار کنید، جریمههای سنگینی را باید بپردازید.
- ثبت کسب و کار : اولین مرحله برای قانونی کردن کسب و کارتان، ارائه گزارش از نام کسب و کار و حیطه فعالیت تان است. بهتر است در سامانه مشاغل ثبت نام کرده و نام خود را رسمی کنید.
- دریافت شماره شناسه : برای انجام امور مالیاتی باید پرونده خود را در اداره دارایی ثبت کرده باشید. هر پرونده دارای شماره شناسهای است که در زمان اظهارنامه مالیاتی باید ثبت شود. به این ترتیب شما قانون پرداخت مالیات را رد نکرده و هر سال مالیات خود را با ارائه اظهارنامه مالیاتی پرداخت خواهید کرد.
- درخواست صدور مجوزها : یکی از اولین مجوزهایی که باید برای دریافت آن اقدام کنید، پروانه کسب است. شما به راحتی میتوانید با مراجعه به اداره مربوطه و دریافت لیست مدارک لازم پروانه کسب دریافت کنید.
اهمیت و توجه به امور مالی
اولین قدم برای کنترل امور مالی، افتتاح حسابی مخصوص به کسب و کارتان است. بهتر است حساب کاری از حساب شخصی شما جدا باشد تا بدانید چه میزان هزینه ورودی و خروجی داشتهاید. بهتر است از یک حسابدار برای کمک در امور مالی و رسیدگی به کنترل هزینههای کمک بخواهید. بدون پول، کسب و کار شما پیشرفتی نخواهد کرد.
بعد از این که کسب و کار شما کمی رونق گرفت میتوانید روی حساب تجاری خود درخواست وام توسعه دهید.
علاوه بر این بودجه تجاری خود را از طریق یک برنامه تنظیم بودجه کنترل کنید. درآمد، هزینههای اضافی و سود را در همیشه یادداشت کرده یا از یک برنامه حسابداری استفاده کنید.
انتخاب تیم کاری
شاید اولین عضو تیم کاری شما، شریکتان باشد. دقت در انتخاب اعضای تیم اولین قدم برای موفقیت شرکت یا کسب و کار است. دقت داشته باشید از افرادی در تیم کاری خود استفاده کنید که اهدافشان با شما یکی بوده و برای موفقیت کسب و کار ضروری هستند. افرادی که مانند خودتان برای کار دلسوز هستند و وجدان کاری دارند.
در ابتدای شروع کسب و کار شاید تیم خیلی بزرگی نداشته باشید . شاید این تیم فقط شما و شریکتان باشد اما به مرور زمان شما نیاز به یک منشی برای پاسخگویی به مشتریان و تنظیم برنامهها، یک حسابداری برای کنترل امور مالی، مسئول بازاریابی و افراد دیگری که با پیشرفته شدن کسب و کارتان به تیم شما اضافه خواهند شد، نیاز دارید.
در صورتی که کسب و کارتان نوپا است میتوانید کلیه این کارها را به صورت فریلنسری و استخدام افراد به صورت دورکار انجام دهید و بعد از تعیین شدن محل مناسبی برای ایجاد شرکت از آنها برای حضور در محل دعوت کنید.
طراحی آرم و برند تجاری
آرم و برند شما یکی از به یاد ماندنیترین و شیرینترین بخشهای کارتان خواهد بود، بنابراین برای طراحی آن وقت بگذارید. میتوانید از یک طراح گرافیک برای این کار کمک بخواهید. ساخت لوگو روشی بسیار ساده برای معرفی کسب و کارتان به دیگران است.
میتوانید از این لوگو روی سربرگها یا اسناد رسمی استفاده کنید. لوگوی طراحی شده باید نشان دهنده کسب و کارتان و معرف تصویری آن باشد. میتوانید برای طراحی لوگو از پالت رنگی استفاده کنید که تقریبا مشخصه شما در همه زمینهها است و از آن رنگها استفاده میکنید. البته گاهی خلاقیت در طراحی لوگویی منحصر به فرد و جذاب میتواند باعث ماندگار شما در ذهن مخاطب شود.
بهتر است برای این که تجارت شما شکلی رسمیتر داشته باشد، یک شعار، پالت رنگی که در دکوراسیون، پوسترها، سایت و صفحات اجتماعی شما یا حتی لباس کارمندان استفاده میشود، قلم، کارت ویزیت و چیزهایی که شما را رسمی و حرفهای نشان میدهد انتخاب کنید.
طراحی و راه اندازی وب سایت
وب سایت شما میتواند مرکز کسب و کارتان باشد. این روزها بخش آنلاین هر کسب و کاری تقریبا مهمترین آن است. ممکن است شما از طریق وب سایت خود محصولات و خدمات خاصی را ارائه دهید یا تنها وبلاگی رسمی برای آگاهی افراد و مخاطبین از کسب و کار شما باشد.
امروزه راه اندازی یک وب سایت کار بسیار سادهای است و شما میتوانید بدون دانش قبلی از سایت ساز وبزی و قالبهای آماده آن که متناسب با هر کسب و کاری طراحی شده است استفاده کنید.
بعد از طراحی وب سایت و قبل از فشردن دکمه انتشار، مطمئن شوید که دامنه وب سایت خود را به صورت رسمی ثبت کردهاید و گوگل شما را میشناسد.
انتخاب محل مناسب کسب و کار
اگر کسب و کار شما نیاز به یک محل خاص دارد و هم به صورت آنلاین و هم حضوری کار میکنید، باید یک فضای اداری یا تجاری داشته باشید. وجود یک محل دقیق به عنوان شرکت برای یک کسب و کار به شما اعتبار میدهد و به مخاطب این پیغام را میرسانید که فردی قابل اعتماد هستید و هر ثانیه از وقت شما ارزش دارد.
حتی اگر شرکتی هستید که به صورت آنلاین خدمات خود را ارائه میدهد، بهتر است دفتری رسمی نیز داشته باشید تا مشتریان بدانند که هر زمان بخواهند میتوانند با شما در ارتباط باشند.
در دفتر کار خود از پالت رنگی که انتخاب کردهاید در دکوراسیون استفاده کرده و آرم تجاری خود را در محل مناسبی قرار دهید. بهتر است این محل له اندازهای مناسب انتخاب شود که نشان دهنده حرفهای بودن شما باشد. دقت داشته باشید هیچ چیز به اندازه ظاهر در انتخاب افراد تاثیر نمیگذارد. پس برای حرفهای بودن باید ظاهری حرفهای داشته باشید.
توجه داشته باشید که بعد از انتخاب محل کار مناسب برای کسب و کارتان، موقعیت فیزیکی محل قرار گیری را در Google My Business ، Apple Maps و گوگل مپ نیز وارد کنید تا افراد بتوانند شما را به راحتی پیدا کنند.
ارتقای تجارت و گسترش آن
در این مرحله شما دیگر کسب و کارتان را راه اندازی کرده و وب سایت فعالی دارید. باید به خودتان افتخار کنید که توانستید رویای خود را به حقیقت برسانید. بعد از راه اندازی و شروع خوب کسب و کار وقت ارتقا آن است. همیشه دقت داشته باشید که شروع کسب و کار ساده است اما نگه داشتن و رساندن آن به موفقیت کاری بسیار سختتر است. شما برای موفقیت نیاز به یک برنامه بازاریابی در شبکههای اجتماعی، راه اندازی وبلاگ و اجرای استراتژیهای بازاریابی دارید.
از قدرت رسانهها برای بحث در مورد به روز رسانی و ارتقا کسب و کارتان استفاده کنید. بهتر اس روزانه اخبار مربوط به حوزه کسب و کارتان را خوانده و به سلیقه روز پیش بروید.
یادگیری و سازگاری
هر حرکتی که شما در کسب و کارتان انجام دهید میتواند به موفقیت یا اشتباه برسد اما مسئله این است که باید از هر دو درس بگیرید. انجام روشهای آزمون و خطا، دریافت بازخورد منفی از مشتری یا مخاطب، آنالیز وب سایت و موارد این چنینی به شما یاد میدهند که اشکال کارتان کجا است و باید چطور آن را درست کنید.
از تجزیه و تحلیل و در معرض انتقاد قرار گرفتن نترسید. از رقبای خود هم درس بگیرید. همیشه با آخرین تغییرات روز سازگار شوید و از تغییر گریزان نباشید.
کلام آخر
زندگی یک کارآفرین سراسر یادگیری و سختی است و هیچ کدام از افراد موفقی که امروزه نام آنها را همه جا میشنویم یک شبه به جای امروزشان نرسیدهاند. یک کارآفرین باید بتواند که به خوبی با رخشها و سختیها غیر منتظره سازگار شود. برای مثال موسس شرکت اپل که امروزه یکی از غولهای صنعت تکنولوژی است، یک بار به دلیل سو رفتار و عدم مدیریت مناسب از طرف هیئت مدیره شرکت خودش اخراج شد.
این که شما توانایی حل بحران و نجات شرکت خود را داشته باشید بسیار قابل اهمیت است. هر شغلی سختیهای و مشکلات خودش را دارد اما این شما هستید که باید بدانید طور از پس آنها برآمده و به خوبی از مشکلات و شکستهایتان درس بگیرید. شاید ایده راه اندازی کسب و کار برای همه بسیار شیرین و جذاب باشد اما تعداد بسیار کمی هستند که ایده خود را عملی کرده و برای خوب و بد آن آماده میشوند و برای هر چیزی آماده هستند. در نهایت سختیها باعث شکل گیری بهترین اتفاقات خواهد شد. هرچه بیشتر از اشتباهات دیگران و خودمان درس بگیریم، شانس موفقیت و تبدیل شدن به یک برند برتر در صنعت و کسب و کاری که دوستش داریم را افزایش خواهیم داد.