۱. چی بفروشیم؟
در اولین قدم، باید مشخص کنید قرار است چه چیزی بفروشید؟
ولی در کل، برای اینکه محصول ایدئالی را برای فروش انتخاب کنید، باید با ۲ مفهوم مهم آشنا باشید:
۱. عرضه (Supply)
۲. تقاضا (Demand)
اولی میزان موجودبودن یک محصول را مشخص میکند و دومی، تمایل یا نیاز بازار به آن محصول را نشان میدهد. وقتی عرضه بالا باشد و تقاضا پایین، قیمت و سود پایین میآیند؛ ولی وقتی شرایط برعکس باشد، قیمت و سود، هر دو بالا میروند.
در اینجا با مفهوم دیگری مواجه میشویم: حاشیه سود!
حاشیه سود، تفاوت بین قیمت ساخت یا تهیهٔ یک محصول یا سرویس و قیمت آن برای فروش را نشان میدهد. به بیانی دیگر، حاشیه سود، درصد سود حاصل از فروش هر محصول را مشخص میکند.
در بازارهای رقابتی، فاکتورهای مختلفی در حاشیه سود اثر میگذارند:
- هزینهٔ تولید
- رقابت
- شرایط بازار
- استراتژی قیمت گذاری
توجه داشته باشید هر تغییری در عرضه میتواند روی تقاضا و حاشیه سود تاثیرگذار باشد. مثلاً با افزایش عرضه، اگر تقاضا ثابت بماند، شاهد کاهش قیمت و حاشیه سود خواهیم بود. همچنین، وقتی عرضه کاهش پیدا کند، در صورت ثابت ماندن تقاضا، قیمت و حاشیه سود بالا میروند.
خب، تا اینجا فهمیدیم که برای داشتن انتخابی درست، لازم است ۳ ضلع مثلث زیر را بهخوبی درک کنیم:
- تقاضا: محصولی که قرار است بفروشید، چقدر طالب دارد؟
- توانایی: آیا امکان تهیه و توزیع محصول بهاندازۀ نیاز بازار را دارید؟
- سود: محصول انتخابی، حاشیه سود مناسب دارد؟
نکتۀ مهم دیگری که باید به آن توجه داشت، چگونگی تهیۀ محصول است! آیا قرار است آن را از تأمینکنندۀ دیگری بخرید یا خودتان تولیدکننده هستید؟ در صورتی که خودتان تولید میکنید، هزینههای تولید را بهدقت محاسبه کنید تا بتوانید با قیمتگذاری درست، حاشیه سود مناسبی ایجاد کنید.
بهعلاوه، نحوۀ ارسال محصول هم از مسائل مهمی است که باید هنگام انتخاب در نظر داشته باشید. این موضوع رابطۀ مستقیمی با ۳ مفهوم بالا دارد. باید حاشیهٔ سود را بر اساس توانایی در عرضه محاسبه کنید.
برای مثال، شاید تقاضا برای آن زیاد باشد و احساس کنید حاشیه سود بالاست؛ ولی اگر توانایی عرضه به سراسر کشور نداشته باشید، چه میشود؟
خلاصه اینکه با در نظر گرفتن این ۳ پارامتر، بهترین محصول را انتخاب کنید؛ چراکه ممکن است تقاضا کم باشد، ولی در عوض حاشیه سود خوبی داشته باشد یا برعکس!
۲. محل فروش کجا باشد؟
گزینههای متفاوتی پیش رویتان است که ۴ مورد از همه محبوبتر است:
- اینستاگرام
- تلگرام
- سایت
- سایتهای ثالث مثل دیجیکالا و با سلام
از آنجایی که عموم مردم، آنلاین شاپ را با اینستاگرام میشناسند، اجازه دهید ما هم نکاتی را در رابطه با داشتن یک فروشگاه کارآمد در این پلتفرم، خدمتتان ارائه کنیم:
- اکانت بیزنسی بسازید
- پروفایل را با بایو جذاب، عکس مناسب، لینکهای لازم و راههای تماس بهینهسازی کنید
- نام اکانت بر اساس الگوهای متداول مثل «فروشگاه پوشاک…» انتخاب شود تا در نتایج بیشتر دیده شوید
- تهیۀ عکس مناسب و با کیفیت از محصولات و بارگذاری آنها روی اکانت
- معرفی آنلاین شاپ بهطور واضح (چه چیزی میفروشد) همراه با اشارهکردن به مزایا و برتریها در بایو
- درستکردن هایلایت برای آموزش نحوهٔ ثبت سفارش
- درستکردن هایلایت سؤالات متداول و پاسخ آنها
- نوشتن توضیحات کامل دربارهٔ هر محصول
- تعامل داشتن با مخاطبان و مشتریان بالقوه
- انتشار رضایت مشتریان در استوری یا در قالب پست ویدئویی
- بهرهوری حداکثری از قابلیتهای مختلف اینستاگرام مثل ریلز و استوری
- ساختن لینک پرداخت برای هر محصول با کمک درگاههای پرداخت واسط
توصیه میکنیم سؤالات زیر را از خود بپرسید تا بتوانید بهترین محل فروش را انتخاب کنید:
- قرار است چه تعداد محصول بفروشید؟
- به چه قابلیتهایی نیاز خواهید داشت؟
- چه پلتفرمهایی در دسترس هستند؟
- مشتری شما بیشتر در کجا حضور دارد؟
مثلاً برای فروش یک محصول، نیاز نیست حتماً سایت طراحی کنید و میتوانید از سرویسهای لندینگساز مثل لندین استفاده کنید. داشتن این صفحه در کنار فعالیت در اینستاگرام به شما اجازه میدهد هم با تبلیغات کلیکی در سایتهای پربازدید و هم با بازاریابی در اینستاگرام مشتری جذب کنید.
در نقطهٔ مقابل، وقتی پای صدها محصول در میان باشد، سایت امنترین و بهترین گزینه است؛ چراکه مدیریت سفارشها آسانتر است و میتوانید با ریتنشن مارکتینگ، مشتریان را به خرید مجدد تشویق کنید.
۳. آیا پیج اینستاگرام کافی است یا سایت فروشگاهی بسازیم؟
راستش را بخواهید، ممکن است یک صفحۀ اینستاگرامی کلی برایتان آورده داشته باشد؛ ولی کافی نیست!
همۀ متخصصان این حوزه، توصیه میکنند سایتی را بهعنوان پایگاه اصلی خود داشته باشید و از دیگر پلتفرمها (مثل اینستاگرام)، بهعنوان اهرمهای کمکی استفاده کنید.
وقتی سایت داشته باشید، دیگر مشکلاتی مثل محدودیت در دسترسی به اینستاگرام یا حذف اکانت به دلایل مختلف، به یک تراژدی تبدیل نخواهد شد.
در کنار این موارد، شما با کمک سایت میتوانید لیستی از مشتریان داشته باشید تا آنها را دوباره هدف بگیرید و با خرید مجدد به فروش بیشتری با هزینهٔ کمتر دست پیدا کنید.
در صورت داشتن سایت، میتوانید از تولید محتوا و سئو، که مخصوصاً در بلندمدت بسیار آورده دارد، کمک بگیرید.
۴. چطور محصول را بفرستیم؟
یکی دیگر از مسائل مهم در رابطه با راهاندازی آنلاین شاپ، تعیین روش ارسال است! با استناد به آمار موجود، ۵۶ درصد از مشتریان، بعد از داشتن یک تجربۀ تحویل بد، کلاً دیگر سراغ آن کسبوکار نخواهند رفت.
پس حتماً باید از قبل، سیاستها و چگونگی ارسال را تعیین کنید تا سطح توقعات مشتری را در حدی که میخواهید نگه دارید. سیاست تعیینی، باید هزینهها در هر مرحله، قوانین و هرگونه محدودیت را بهصورت شفاف توضیح دهد.
۵ گزینه اصلی پیش رویتان است:
- شرکت ملی پست
- تیپاکس
- الوپیک
- اسنپباکس
- چاپار
هنگام انتخاب هرکدام از این روشها، باید نکاتی مثل هزینۀ ارسال، امکان ارسال انبوه و بیمۀ محصول ارسالی را در نظر بگیرید.
همچنین، روشی اخیراً بسیار رایج شده است که خوب است با آن هم آشنا باشید: BOPIS؛ یعنی مشتری بهصورت آنلاین خرید میکند و محصول را در فروشگاه فیزیکی تحویل میگیرد.
اگر فروشگاه فیزیکی دارید، توصیه میکنیم این راهکار را هم به نحوۀ تحویل محصول اضافه کنید؛ چراکه بسیاری از دغدغههای ناشی از دریافت کالا را برای مشتری از بین خواهد برد.
۵. چطور فروش خود را بیشتر کنیم؟
چگونه آنلاین شاپ بزنیم یک چیز است و چطور فروش آن را زیاد کنیم یک چیز دیگر! در زمان راهاندازی آنلاین شاپ (حتی قبل از آن)، باید برنامهای مشخص برای بازاریابی آن داشته باشید.
کابوس هر دارندۀ فروشگاه آنلاین، نداشتن حتی یک بازدیدکننده است! چطور میتوان به این کابوس غلبه کرد؟ ساده است، با تبلیغات و بازاریابی!
روشهای مختلفی مثل موارد زیر وجود دارند که میتوانید با بهکارگیری آنها، فروش خود را بیشتر کنید:
- برگزاری مسابقه و جایزهدادن
- استفاده از برنامههای وفاداری مثل باشگاه مشتریان
- ارائۀ کوپن و تخفیف
- ایمیل مارکتینگ و بازاریابی پیامکی برای برگرداندن مشتریها
- کمپین محتوای تولیدشده توسط کاربران (UGC) در اینستاگرام
کلی روش برای پروموت فروشگاه و افزایش فروش وجود دارد؛ ولی شمایی که در ابتدای مسیر هستید، باید سراغ آنهایی بروید که بازدهی سریعی دارند.
مثلاً اگر فروشگاهتان در اینستاگرام فعال است، میتوانید سراغ تبلیغات اینفلوئنسری و تبلیغات پیامکی بروید که بازدهی سریعی دارند و برای فروش مناسبترند.
از آنجایی که ممکن است در ابتدای راهاندازی فروشگاه اینترنتی، بودجۀ زیادی برای تبلیغات نداشته باشید، توصیه میکنیم با میکرواینفلوئنسرها کار کنید؛ همچنین، تبلیغات گسترده در صفحات پربازدید، برای افزایش آگاهی بازار هدف دربارهٔ شما رویکردی منطقی است.
اگر مرکز فعالیت شما کانال تلگرام است، میتوانید به طرف مختلف مثل تبلیغ در کانالهای پروکسی و همچنین تبلیغات در کانالهای پرمخاطب، مشتری بیشتری جذب کنید.
یک راه جذاب و سریع برای افزایش فروش فروشگاههای تازهکار: تبلیغات در گوگل را میتوانید از همان ابتدا با قدرت برای به جریان انداختن منبع درآمد اجرا کنید. این تبلیغات بهمحض ساختهشدن کمپین در صفحهٔ نتایج جستوجوی گوگل نمایش داده میشوند و نیاز نیست ۶ ماه صبر کنید تا بالاخره سئو جواب دهد!