درست است که تمامی کسب و کارهای موفق با یک ایده آغاز میشوند، اما نخستین گام به سمت عملی کردن ایدهتان نوشتن یک طرح کسب و کار سنجیده است. از ۱۰ کارشناس خواستیم تا در تبیین اصول طرح کسب و کار ما را راهنمایی کنند. هر یک به مواردی اشاره کردند که تمامی بیزنس پلنها باید از آن برخوردار باشند. این ۱۰ مورد از این قرارند:
- بررسی رقیبان
- نوآوری
- استراتژی رسانههای اجتماعی
- در نظر گرفتن احتمالها
- آمادگی برای موفقیت
- پایبندی به طرح
- طرح خروج
- راهی برای پیادهسازی طرح
- رواننگاری (psychographics)
- روشی برای حفظ مشارکت کارکنان
۱. بررسی رقیبان
اگر تمرکز کارآفرینان هنگام نوشتن طرح کسب و کار فقط و فقط بر روی خود باشد، اشتباه بزرگی مرتکب میشوند. بخشی از طرح کسب و کار باید به بررسی رقیبان اختصاص یابد.
۲. نوآوری
کسب و کارهایی که میخواهند خلاق باشند، باید نوآوری را از همان ابتدا در اولویت خود قرار دهند.
۳. استراتژی رسانههای اجتماعی
با افزایش محبوبیت شبکههای اجتماعی، کارآفرینان باید در طرحهای کسب و کار خود استفاده استراتژیک از این شبکهها را مد نظر قرار دهند.
۴. در نظر گرفتن احتمالها
در طرحهای کسب و کار باید فضایی برای تغییر در نظر گرفته شود و انعطاف پذیر باشند.
۵. آمادگی برای موفقیت
از سوی دیگر، کسب و کارها باید از همین طرح به منظور آمادگی برای موفقیتهای پیشبینینشده نیز استفاده کنند.
۶. پایبندی به طرح
طرح کسب و کار به درد خاصی نمیخورد، مگر این که به آن عمل شود.
۷. طرح خروج
درست است که هنگام راهاندازی یک کسب و کار به تنها چیزی که نمیخواهیم فکر کنیم خروج از آن کسب و کار است، اما طراحی یک استراتژی خروج مناسب به همراه طرح کسب و کار بعدها در مدت فعالیت آن کسب و کار کمک بزرگی به ما خواهد کرد.
۸. راهی برای پیادهسازی طرح
سودمندی هر طرح کسب و کار را قابلیت پیادهسازی آن تعیین میکند.
۹. رواننگاری (psychographics)
شرکتها برای رسیدن به موفقیت باید به روش صحیح با جمعیت هدف خود مرتبط شوند. اما طرح کسب و کار باید مشتریان هدف را از نظر عواملی همچون سبک زندگی، نیازها و تمایلها نیز بررسی کند.
۱۰. روشی برای حفظ مشارکت کارکنان
در طرح کسب و کار باید بیبرو برگرد به چگونگی مشارکت کارکنان پرداخته شود.