ثبت برند
هر بازرگانی که محصول خود را به بازار عرضه می کند می تواند برای محصول خود ثبت برند مخصوصی نماید. به این طریق که باید برند مزبور را طبق قانون در اداره ی ثبت شرکت ها و علائم و اختراعات به ثبت رساند.
برای همین منظور ماده ی 2 قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر داشته است که: «حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند.» .برای ثبت برند لازم است که کلیه ی مدارک لازم قانونی فراهم باشد و با رعایت کامل مقررات، مراحل قانونی ثبت برند طی شده باشد.
نکات مهم در قوانین ثبت برند
در ثبت برند نکات مهمی وجود دارد و هر شخص که تصمیم به ثبت نمودن برند دارد باید از این نکات آگاه باشد. یکی از مواردی که هر فرد باید آن را مدنظر قرار دهد تا درخواست ثبت برند تجاری اش مورد تأیید قرار بگیرد، رعایت باید و نبایدهای ثبت برند است که در صورت عدم رعایت این موارد، درخواستش از سوی اداره ثبت برند قابل قبول نخواهد بود.
پس از این مورد نوبت به استعلام ثبت برند می رسد، شما پس از استعلام و بررسی سایت های مربوطه و اطمینان از عدم شباهت با برندهای دیگر می توانید خاطری آسوده از برند طراحی شده خود داشته باشید. استعلام ثبت برند تجاری یکی از گام های مهم در جهت ثبت برند است که شما را به این جواب می رساند که آیا برند مدنظر شما در حوزه ای که فعالیت دارید قبلاً به ثبت رسیده است یا خیر؟
اگر شما این موضوع را نادیده بگیرید در اصل یکی از ممنوعیتهای ثبت برند را زیر پا گذاشته اید. سریع ترین راه برای ثبت علامت تجاری همکاری با شرکت های ثبت برند می باشد.
نحوه و مراحل ثبت برند
متقاضیان جهت ثبت اظهارنامه ی برند می بایست با ورود به سامانه ی http://iripo.ssaa.ir اقدام به ثبت برند نمایند. این سامانه جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و شما می توانید بدون مراجعه ی حضوری به اداره ی ثبت علائم تجاری، علامت خود را ثبت نمایید.
پاسخ اداره صرفاً از طریق بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل مشاهده است و تمامی مکاتبات در خصوص اظهارنامه از طریق همین سامانه، بخش ثبت انواع درخواست (رفع نقص، پرداخت حق الثبت، تمدید، انتقال و …) امکان پذیر است.
انتخاب نام تجاری مناسب
از آنجایی که مدت زمان اعتبار برند تجاری شما 10 سال است، در هنگام انتخاب اسم برند، توصیه می شود با بررسی دقیق و اصولی، بهترین نام را انتخاب کنید. برای شغل و کسب و کار خود باید نامی مناسب با موضوع فعالیت آن و طبق یکسری اصول روانشناسی و دیجیتال مارکتینگ انتخاب کنید تا در ذهن مخاطب باقی بماند.
از مهمترین ویژگی های نام تجاری مناسب می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- توجه به معنی و مفهوم برند
- متفاوت و خاص بودن لوگو یا نشان تجاری
- کوتاه و ماندگار در ذهن افراد
- قابلیت ثبت بصورت لاتین یا بین المللی
- انتخاب طرحی مناسب و مرتبط به حوزه فعالیت برای لوگو
گرفتن استعلام های لازم جهت انتخاب نام
نام مورد نظر شما برای برند کسب و کارتان باید بدون نمونه مشابه باشد و در دسته شغلی شما قبلا این نام ثبت نشده باشد. در صورت وجود شباهت و انتخاب اسمی تکراری نام تجاری منتخب شما رد خواهد شد. اسمی که برای برند خود انتخاب می کنید باید از قوانین زیر پیروی کند:
- اسم انتخاب شده نباید مخالف قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران باشد.
- اسامی که شامل علامت های جغرافیایی، اسامی افراد مشهور، تاریخی، ائمه باشند غیر قابل ثبت می باشند.
- ثبت لوگو یا برندی که شبیه به پرچم کشورها، علائم خاص مثل هلال احمر و … باشد غیر قابل قبول است.
- استفاده از واژه هایی که صفت برند شما را توصیف کند، مثل: بهترین، زیباترین و … ممنوع است.
- انتخاب اسم برند حاوی نام و نام خانوادگی مورد تائید نیست.
لذا چنانچه گقتیم، برای ثبت برند پس از ورود به سامانه ی گفته شده می بایست با کلیک روی لینک ثبت نام کلیه ی مراحل را گام به گام طی کنید. لازم است قبل از شروع مراحل، مدارک مورد نیاز را آماده نمایید و آن ها را اسکن کنید.
مدارک ثبت برند
شخص حقیقی: کپی شناسنامه، کارت ملی،کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)، کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
شخص حقوقی: کپی شناسنامه، کپی کارت ملی،کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)، کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)، کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
نکته: در صورتی که در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت، کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد، ارائه ی کارت بازرگانی الزامی نخواهد بود.
پس از پایان مراحل، کد رهگیری را دریافت خواهید کرد و در صورت تایید مدارک توسط کارشناس مربوطه، دو نسخه قرارداد به آدرس شما ارسال خواهد شد. شما باید پس از امضای هر دو نسخه یکی از نسخ را به همراه مدارک برابر اصل شده و فیش واریزی به آدرس مرکز ارسال کرده و پس از دریافت مدارک، مراحل ثبت برند شروع خواهد شد.
بررسی اظهارنامه ثبت برند صرفاً بر اساس اولویت زمان ثبت آن ها در سامانه می باشد. لذا حضور متقاضیان محترم در اداره تاثیری در فرآیند انجام کار ندارد. پس از تکمیل فرم مربوطه توسط متقاضی در سامانه اداره ی مالکیت صنعتی، اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی می کند. در صورتی که اداره به دلیل رعایت الزامات قانونی و عدم وجود مشابه و یا عین برند درخواستی، علامت را قابل ثبت بداند، اجازه ی انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند و در صورتی که در مدارک ارسالی و یا تنظیم محتوای اظهارنامه نقصی وجود داشته باشد ابلاغیه ی رفع نقص می فرستد.
پس از ثبت اظهارنامه در سایت مالکیت معنوی و دریافت برگه تایید باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده تا اطلاعات شما در سامانه مورد تایید قرار گیرد. در صورت تایید از سوی دفاتر اسناد رسمی و دریافت گواهی امضا و فرم تایید اطلاعات، باید اطلاعات را در سامانه وارد کنید و نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت نمایید. نام کاربری و رمز عبور را باید به دقت نگه دارید زیرا برای پیگیریهای بعدی و دریافت اطلاعات لازم، به آن نیاز خواهید داشت.
ابلاغیه ی رد اظهارنامه ثبت برند نیز زمانی اتفاق می افتد که در عنوان و یا تصویر علامت، الزامات قانونی رعایت نشده باشد یا اینکه پس از بررسی مشابه و یا عین علامت درخواستی برای کالاهای مورد نظر شما، قبلاً به نام شخص دیگری ثبت شده باشد وحالت دیگر نیز ممکن است زمانی پیش آید که بخشی از کالاها و یا خدمات قابل ثبت نباشد که در این صورت ابلاغیه ی رد بخشی از موارد خواسته شده در اظهارنامه صادر می شود. در ضمن، تاریخ ابلاغیه ای که در خلاصه پرونده رؤیت می شود به منزله ی تاریخ ابلاغ قانونی تلقی می شود.
لذا چنانچه گفته شد، اداره ی مالکیت صنعتی، اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی می کند و در صورتی که علامت را قابل ثبت بداند، اجازه ی انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند. لازم به یادآوری است مطابق قانون، ثبت برند اختیاری است، مگر در مواردی که دولت آن را اجباری نماید.
تبصره ی ماده ی یک قانون ثبت، ثبت علائم و اختراعات مواردی را که دولت، داشتن و ثبت علامت تجارتی را که اجباری و از قاعده ی فوق مستثنی دانسته اعلام کرده و در اجرای این تبصره تصویبنامه ی مورخه 3/2/28 هیئت وزیران ثبت علائم کالاهای زیر را اجباری کرده است: داروهای اختصاصی (اسپسیالیته) مورد استعمال طبی یا بیطاری، مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصصوص باشند، نوشیدنی ها و آب های گازدار، لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود.
طبق قانون، اظهارنامه ی ثبت برند به همراه نمونه علامت و فهرست کالاها یا خدماتی که ثبت برند برای آن ها درخواست شده و بر اساس طبقه بندی قابل اجرا یا طبقه بندی بین المللی باشد به اداره ی مالکیت صنعتی تسلیم می شود. پرداخت هزینه های ثبت برند، بر عهده ی متقاضی است و تمامی هزینه ها برای اظهارنامه با مالک ایرانی فقط از طریق همین سامانه قابل پرداخت است. لذا امکان ثبت درخواست هایی که هزینه ی مربوطه در بانک پرداخت شده باشد وجود ندارد.
پس از انتشار آگهی اظهارنامه و تا زمان ثبت برند، متقاضی از امتیازات و حقوقی برخوردار است که در صورت ثبت برخوردار خواهد بود. با این حال هرگاه به وسیله ی متقاضی ثبت، درباره ی عملی که پس از آگهی اظهارنامه انجام شده دعوایی مطرح شود و خوانده ثابت کند که در زمان انجام عمل، علامت قانوناَ قابل ثبت نبوده است، به دفاع خوانده رسیدگی و در مورد ثبت یا عدم علامت تصمیم مقتضی اتخاذ می شود. در صورتی که اداره ی مالکیت صنعتی تشخیص دهد که شرایط مندرج در این قانون رعایت شده است علامت را ثبت کرده و آگهی مربوط به ثبت آن را منتشر و گواهینامه ی ثبت را به نام متقاضی صادر می نماید.
مدت اعتبار ثبت برند ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ی ثبت آن می باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه ی مقرر قابل تمدید است. یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می شود، برای پرداخت هزینه ی تمدید با پرداخت جریمه ی تاخیر در نظر گرفته می شود. هر ذی نفع می تواند از دادگاه، ابطال ثبت برند را درخواست نماید. رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرا این قانون و آئین نامه ی اجرایی آن ،طبق ماده ی 59 ،در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران می باشد.
چنانچه کسی تقاضای ثبت علامت بازرگانی معینی را کند و دیگری آن را عین علامت ثبت شده ی خود بداند یا آن را شبیه علامت خود تشخیص دهد به طوری که شباهت مذکور مصرف کنندگان عادی اجناس وی را به اشتباه اندازد می تواند به ثبت برند او اعتراض کند.
سیستم ثبت علامات تجارتی در ایران طریقه ی اعلامی است. رسیدگی اداره ی ثبت محدود است به اینکه علامت مقررات قانونی نباشد و شباهتی با علامات ثبت شده ی قبلی نداشته باشد. چون تشخیص شباهت بین دو علامت امری است نظری، ممکن است علامت طوری معرفی شده که در بدو امر شباهت با علامت ثبت شده ی قبلی معلوم نگردد یا اینکه صاحب علامت قبلی راجع به درجه ی شباهت با اداره ی ثبت موافق نباشد. زیرا قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات تصریح می کند که شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند به اشتباه اندازد.
علاوه بر آن ممکن است شخصی هنوز تقاضای ثبت برند خود را ننموده باشد و قبل از آن که او اقدام کند شخص دیگری همان علامت را بخواهد به نام خود ثبت کند. به این جهت ماده ی 16 قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر می دارد
اشخاص ذیل می توانند نسبت به علامتی که تقاضای ثبت آن شده یا به ثبت رسیده است اعتراض کنند:
- کسانی که آن علامت را علامت تجارتی خود می دانند.
- کسانی که آن علامت با علامت آن ها به اندازه ای شباهت دارد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه می اندازد.
در هر یک از دو صورت فوق الذکر اگر معترض، کسی باشد که علامت قبلاَ به اسم او ثبت نشده است باید در حین اعتراض برای خود مطابق مقررات این قانون تقاضای ثبت کرده، حق الثبت و تمام مخارج مربوط به آن را قبلاَ تادیه نماید. در مورد کسانی که موسسه ی آن ها در خارج از ایران واقع است حق اعتراض مشروط به شرط معامله ی متقابل مذکوره در فقره ی دوم ماده ی 4 می باشد. بنابراین اعتراض به ثبت ممکن است قبل از ثبت به عمل آید و یا بعد از ثبت آن.
اعتراض قبل از ثبت برند
اعتراض قبل از ثبت برند باید در ظرف 30 روز از تاریخ انتشار آگهی مربوط به تقاضای ثبت علامت به عمل آید. معترض باید علاوه بر ذکر اسم و شغل و اقامتگاه خود کلیه ی دلایل و مدارک خود را نیز توضیح داده و ضمیمه کند.اداره ی ثبت موظف است در ظرف ده روز از تاریخ وصول اعتراض نامه مراتب را به درخواست کننده ی ثبت ابلاغ کند. چنانچه معترض ظرف 60 روز از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه به متقاضی ثبت اعتراض خود را تعقیب ننمایند علامت تقاضا شده به نام درخواست کننده ی آن به ثبت خواهد رسید.
اعتراض بعد از ثبت برند
چون ممکن است اشخاص ذی نفع متوجه آگهی تقاضای ثبت برند نشوند یا آنکه بعد از ثبت علامت طریقه ی استعمال آن طوری باشد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه اندازد طبق ماده ی 22 قانون ثبت علائم و اختراعات اشخاص ذی نفع می توانند در ظرف سه سال بعد از تاریخ ثبت برند نسبت به آن اعتراض کنند.
اعتراض به رد تقاضای ثبت برند از طرف اداره ی ثبت
اداره ی ثبت قبل از قبولی تقاضای ثبت برند موظف است رسیدگی کند که آیا تقاضای ثبت مطابق اصول پیش بینی شده در قانون تنظیم شده و جزء علائم ممنوعه نیست و همچنین شباهتی با علامات ثبت شده ی قبلی ندارد و چنانچه تشخیص دهد که علامتی واجد شرایط لازم برای ثبت نیست اختیار دارد تقاضای ثبت برند را رد کند.
برای حفظ حقوق اشخاص در مورد مقابل تصمیمات اداره ی ثبت قسمت آخر ماده ی 7 قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر می دارد: در صورتی که تقاضای ثبت برند رد شود علل رد باید صریحاً ذکر گردد.
اظهارنامه ثبت برند
یکی از نخستین گام ها در ثبت برند اظهارنامه ثبت آن می باشد. شما باید به این نکته توجه داشته باشید که مدارک ثبت برند شخص حقیقی وحقوقی با هم متفاوت است پس با دقت فراوان این موارد مهم را در نظر بگیرید. شما پس از بررسی های ابتدایی جهت ثبت و اطمینان از نام انتخابی خود باید اظهارنامه ثبت برند را به صورت آنلاین و الکترونیکی از طریق سایت به اداره ثبت برند ارسال نمایید.
این اظهارنامه پس از بررسی کارشناسان اداره ثبت برند در صورت تأیید، مسیر بعدی خود را طی خواهد کرد در غیر این صورت اگر اظهارنامه دچار نقصی باشد شما موظف به رفع آن در مهلت مقرر خواهید بود و اگر در تایم مقرر شده آن را برطرف نکنید برند شما رد خواهد شد.
به طور مثال اگر شما به جای ارسال مدارک ثبت برند شخص حقوقی مدارک شخص حقیقی را ارسال نمایید قطعاً درخواستتان برگشت زده خواهد شد. پس با خواندن این مطالب متوجه شده اید که اگر نکات مهم در قوانین ثبت برند را رعایت نمایید هیچ گونه برگشت درخواستی از سوی اداره ثبت برند نخواهید داشت.
هزینه های واریزی ثبت برند
هزینه ثبت برند در ایران به طور کلی به 4 دسته تقسیم میگردد که هر کدام از آنها باید در مراحلی که برای ثبت نام تجاری در بالا گفته شد پرداخت شوند. این هزینه با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند نوع فعالیت کسب و کار، انتخاب نام فارسی یا انگلیسی، حقیقی یا حقوقی بودن مجموعه و … تعیین میشوند.
1- هزینه ثبت اظهارنامه برند
یکی از مراحل مهم در ثبت برند ارائه اظهارنامه میباشد. برای ثبت نام و علائم تجاری در اداره مالکیت معنوی باید هزینهای را بر اساس تعداد طبقات مورد نظر شما و نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی پرداخت نمایید. هزینه اولیه ثبت اظهارنامه برند برای شخص حقیقی حداقل 24 هزار تومان و برای شخص حقوقی حداقل 48 هزار تومان میباشد.
به عنوان مثال هزینه ثبت در یک طبقه حداقل 24 هزار تومان و هرچقدر تعداد طبقات بیشتر باشد به همان میزان هزینه ثبت اظهارنامه بالاتر خواهد بود. همچنین هزینه مربوط در هر طبقه اضافی اگر متقاضی شخص حقیقی باشد معادل 20 هزار تومان و اگر متقاضی شخص حقوقی باشد معادل 40 هزار تومان تعیین شده است.
2- هزینه آگهی تقاضای ثبت برند (روزنامه اول)
پس از ثبت اظهارنامه شما در اداره مالکیت معنوی و بررسی توسط کارشناسان و تایید بلامانع بودن آن، باید یک آگهی در روزنامهای رسمی منتشر نمایید. این هزینه با توجه به تعداد خطوط آگهی، تعداد طبقات کالاها یا خدمات و انگلیسی یا فارسی بودن نام تجاری متفاوت میباشد.
3- هزینه حق الثبت برند
بعد از گذشتن یک ماه از انتشار آگهی شما در روزنامه رسمی باید به اداره مالکیت معنوی هزینهای به عنوان حق الثبت برند پرداخت نمایید. این هزینه نیز با توجه به تعداد طبقات مورد نظر شما و نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی مشخص میگردد. هر چقدر تعداد طبقات و کالاها بیشتر باشد، هزینه نیز بیشتر خواهد بود.
هزینه حق الثبت برند براساس یک طبقه برای شخص حقیقی 120 هزار تومان و برای شخص حقوقی 240 هزار تومان در نظر گرفته شده است. در صورت داشتن طبقات اضافی هزینه حق الثبت برند جهت هر طبقه اضافی برای شخص حقیقی 10 هزار تومان و برای شخص حقوقی 20 هزار تومان میباشد.
4- هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی (روزنامه دوم)
بعد از طی نمودن 3 مرحله بالا باید برای اعلام نهایی به عموم یک آگهی دیگر نیز در نوبت دوم در روزنامهای رسمی چاپ نمایید. هزینه نوبت دوم چاپ آگهی همانند هزینه نوبت اول محسابه میگردد.
در صورتی که برای ثبت برند و طی نمودن مراحل آن از وکلای دادگستری و یا موسسات خدماتی حقوقی استفاده نمایید باید مبلغی را جهت حقالزحمه به آنها پرداخت کنید. همچنین هزینه ثبت برند در تهران و سایر شهرهای ایران هیچ تفاوتی با هم ندارند و تمامی مراحل فقط از طریق سایت اداره مالکیت معنوی انجام میگیرد.
طبقه بندی علامت تجاری چگونه است؟
یکی از اقدامات لازم برای ثبت علائم تجاری و در واقع یکی از مهمترین ترین مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری انتخاب صحیح طبقات مورد نظر است. برای طبقه بندی علامت تجاری باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که طبقه بندی برند را باید با توجه به مجوز فعالیت خود انجام دهید. در طبقه بندی علامت تجاری طبقات ۱ الی ۳۴ مربوط به کالاها و محصولات و طبقات ۳۵ الی ۴۵ مربوط به خدمات است.
طبقه۱- مواد شیمیائی مورد استفاده در صنایع مختلف مانند علوم، عکاسی، کشاورزی، باغبانی و جنگلبانی، غذایی و … .
طبقه۲- رنگ ها، روغن جلاها، لاک ها و تمامی مواد شیمیایی مرتبط با رنگ.
طبقه۳- ترکیبات سفید کننده و سایر مواد برای استفاده در رخت و لباس شوئی.
طبقه۴- روغن های صنعتی و نفتی و گریس ها، روان کننده ها و مواد مرتبط.
طبقه۵- مواد داروئی، پزشکی و دامپزشکی و ترکیبات بهداشتی.
طبقه۶- فلزات معمولی و آلیاژهای آن ها، مواد ساختمانی فلزی.
طبقه۷- ماشین ها و ماشین آلات و انواع موتورهای صنعتی و کارگاهی.
طبقه۸- ابزار آلات و وسایل دستی، کارد و قاشق و چنگال، اسلحه کمری، تیغ ها.
طبقه۹- تجهیزات علمی، مسافت یابی، مساحی، الکتریکی، عکاسی، سینمائی، بصری، وزن کردن، اندازه گیری، علامت دادن، بازرسی و چک کردن، نجات از مرگ، ابزارهای کمک آموزشی و … .
طبقه۱۰- دستگاه ها و وسایل جراحی، پزشکی، دندان سازی و دامپزشکی.
طبقه۱۱- دستگاه های مخصوص روشنائی، گرمایشی، مولد بخار، آشپزی (طبخ)، تبرید (سردکننده)، خشک کن، تهویه، تأمین و ذخیره آب و اهداف و مصارف بهداشتی.
طبقه۱۲- خودروها، دستگاه های حمل و نقل زمینی، هوائی یا آبی
طبقه۱۳- سلاح های گرم، مهمات و پرتابه ها (موشک، راکت، خمپاره و غیره)، مواد منفجره، مواد و وسایل آتش بازی.
طبقه۱۴- فلزات گرانبها و آلیاژهای آن ها و کالاهای ساخته شده یا روکش شده از آن ها که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، جواهرات، سنگ های قیمتی، وسایل ساعت سازی و زمان سنجی.
طبقه۱۵- آلات موسیقی
طبقه۱۶- کاغذ، مقوا و کالاهای ساخته شده از آنها.
طبقه۱۷- لاستیک، گوتا پرچا (نوعی کائوچو)، صمغ، پنبه نسوز، میکا و کالاهای ساخته شده از این مواد.
طبقه۱۸- چرم و چرم مصنوعی و کالاهای ساخته شده از این مواد.
طبقه۱۹- مصالح ساختمانی (غیر فلزی).
طبقه۲۰- مبلمان، آئینه ها و قاب های عکس و کالاهای ساخته شده از چوب.
طبقه۲۱- ظروف خانگی یا وسایل آشپزخانه و ظروف مرتبط.
طبقه۲۲- طناب ها، ریسمان، تورها، چادرها، سایبان ها، برزنت ها (تارپولین)، بادبان ها، ساک ها و گونیها و کیسهها.
طبقه۲۳- انواع نخ و رشته برای مصرف نساجی.
طبقه۲۴- مصنوعات نساجی و پارچه ای.
طبقه۲۵- پوشاک، پاپوش (کفش)، پوشش سر.
طبقه۲۶- انواع پارچه توری و گلدوزی، روبان ها و قیطان ها، دکمه ها، قلاب ها، قزن قفلی ها، سوزن ها و سوزن ته گردها و سوزن خیاطی،گل های مصنوعی.
طبقه۲۷- فرش ها، قالیچه ها، پادری ها و مواد مخصوص پادری ها، حصیرها، لینولئوم و مواد دیگر برای پوشش کف های موجود، قالیچه ها و شیشه های تابلوئی (غیر پارچه ای).
طبقه۲۸- انواع بازی ها و اسباب بازی ها، وسایل ورزشی.
طبقه۲۹- گوشت، گوشت ماهی، گوشت ماکیان و شکار، عصاره های گوشت، میوه ها و سبزیجات پخته شده، خنک شده، منجمد شده و به صورت کنسرو، انواع ژله، مرباجات و کمپوتها، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی، روغن های خوراکی و چربی های خوراکی.
طبقه۳۰- قهوه، چای، کاکائو، و قهوه مصنوعی، برنج، پیوکا و ساکوز (نشاسته، نیوک و نشاسته ساگو)، آرد و فرآورده های ساخته شده از غلات، نان، نان شیرینی، شیرینی ها، یخ های خوراکی، عسل، ملاس، شکر، مخمر، پودر شیرینی پزی، نمک، خردل، ادویه، سرکه، انواع سس (چاشنی ها)، یخ و بستنی.
طبقه۳۱- غلات، محصولات کشاورزی، باغداری و جنگلی، حیوانات زنده، میوه و سبزیجات تازه، بذرها، گیاهان طبیعی و گل ها، مواد غذائی مختص حیوانات، مالت (جوانه جو).
طبقه۳۲- ماءالشعیرها، آب های معدنی و گازدار و سایر نوشابه های غیرالکلی، آب میوه ها و نوشابه های میوه ای، شربتها و سایر فرآورده ها برای ساخت نوشابه ها.
طبقه۳۳- مشروبات الکلی که محصولات این طبقه جهانی بوده و در ایران قابل ثبت نیستند.
طبقه۳۴- توتون، اقلام دخانی، کبریت ها.
طبقه۳۵- تبلیغات، مدیریت کسب و کار، مدیریت بازرگانی و تجاری، عملیات دفتری و اداری.
طبقه۳۶- بیمه، امورمالی، امور پولی، امور مربوط به املاک و مستغلات.
طبقه۳۷-ساختمانسازی، تعمیرات و خدمات نصب.
طبقه۳۸- مخابرات از راه دور.
طبقه۳۹- حمل و نقل، بسته بندی و انبار سازی کالاها، ترتیبات مسافرت.
طبقه۴۰- عمل آوری مواد
طبقه ۴۱- آموزش و پرورش، ارائه آموزش و کارآموزی، تفریح و سرگرمی، ورزش و فعالیت های فرهنگی.
طبقه۴۲- خدمات علمی و فن آوری و پژوهشی و طراحی مربوطه، خدمات مربوط به تجزیه و تحلیل صنعتی و پژوهشی، طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار رایانه.
طبقه۴۳- خدمات مربوط به عرضه اغذیه و نوشیدنی، مسکن و محل اقامت موقت.
طبقه۴۴- خدمات پزشکی، خدمات دامپزشکی، مراقبت بهداشتی و زیبائی برای انسان ها و حیوانات، خدمات کشاورزی، باغبانی و جنگلداری
طبقه۴۵- خدمات حقوقی، خدمات امنیتی برای حفاظت از اموال و اشخاص، خدمات شخصی و اجتماعی ارائه شده به وسیله دیگران برای رفع احتیاجات افراد.
ابطال ثبت برند
ابطال ثبت برند یکی از مهمترین نکات در زمینه برند و ثبت انواع آن می باشد. یکی از نکات کلیدی ثبت برند این موضوع است که افراد نباید برند همانند و یا مشابه برند دیگران را به ثبت برسانند در این صورت است که اداره ثبت برند طی درخواست صاحب برند ثبت شده اولیه می تواند برند دوم را باطل نماید. زیرا تمامی صاحبان برندهای ثبت شده حق انحصاری استفاده از آن را دارند و ابطال ثبت برند زمانی امکان پذیر است که علامت به ثبت رسیده باشد. پس در زمان ثبت برند به تمامی نکات مهم توجه داشته باشید تا در مسیر ثبت دچار مشکل نشوید.